Samochody elektryczne są coraz popularniejsze w Polsce. W ciągu tylko jednego roku od końca 2019 do grudnia 2020 ich liczba wzrosła o 4660 sztuk*. Wygląda na to, że Polacy zakochali się w elektrykach i będzie to trwałe uczucie. Samochody elektryczne są bardziej praktyczne niż auta tradycyjne, bo są mniej awaryjne i prostsze w serwisie. A osiągi? Na najnowszych bateriach będzie można przejechać do 650 km. Wygląd więc na to, że czeka nas duża elektro rewolucja na rynku z udziałem samochodów elektrycznych, „zielonych samochodów”, czy tak naprawdę co to jest?

Samochody elektryczne budowa

Samochody elektryczne mają dużo prostszą budowę od aut benzynowych i diesli. Zwykle mają jeden silnik który napędza jedną oś. W przypadku samochodów elektrycznych z napędem na obie osi, samochód jest wyposażony w dwa silniki.

Mała awaryjność samochodu elektrycznego wynika z tego, że napędzany jest przez prosty układ napędowy który posiada silnik wielkości tego w kosiarce do trawy. Awaryjność? Jest minimalna, dlatego też pod tym względem na samochody elektryczne kierowcy patrzą łakomym okiem. W błyskawicznym tempie po uruchomieniu samochód osiąga maksymalny moment obrotowy. Dodatkowo elektryk nie potrzebuje wielu przekładni w skrzyni biegów jak tradycyjne samochody.

Nowa stylistyka, koszty, wymagania i wygoda

W samochodach elektrycznych nie ma chłodnicy, układu wydechowego i potężnego silnika który zabierał dużo miejsca. Dzięki temu na zewnątrz elektryki mają inną stylistykę oświetlenia zewnętrznego w technologii LED. Zamiast dużej ilości przekładni i wałów stosuje się baterie które umieszcza się pod miejscem dla pasażerów, płasko na podłodze. Dzięki temu nie zabierają miejsca i poprawiają właściwości jezdne auta.

Średni koszt przejechania 100 km w „zielonym samochodzie” jest tańszy niż samochodem tradycyjnym. Według ADAC** jest to odpowiednio 9.52 zł 26 zł w samochodzie spalinowym. Zastrzeżenie jest takie, że porównujemy samochód tradycyjny oszczędny. Ten argument deklasuje spalinową konkurencję.

Akumulator i ładowarka może być uniwersalna

Producenci aut wprowadzają nowość, uniwersalna ładowarka do samochodów elektrycznych. Jest to odpowiedź na problemy z ładowaniem samochodów w dłuższych trasach. Wśród kierowców przyjęła się opinia, że samochodem elektrycznym można jeździć na krótkich trasach lub w mieście. Poza nim bowiem nie ma dość dużo stacji ładowania a jeśli już są to w różnych standardach sieci energetycznych. Zwłaszcza podczas wyjazdów po Europie występował ten problem.

W pewnym sensie kierowcy mieli rację, bo stacje w większości przypadków były rozlokowane w Centrach miast, także przy centrach handlowych. Obecnie jest to nieaktualna opinia. Opel wyposażył swoje nowe samochody w ładowarkę z odpowiednim adapterem. Dzięki niemu ładowarka może dostosować się do każdego standardu sieci energetycznej. Kwestią czasu jest, aby pozostali producenci wprowadzili podobne rozwiązania.

Jak finansować samochody elektryczne

W zależności od tego czy nabywcą jest osoba fizyczna czy firma. Nowe samochody samochody można wziąć w leasing lub w najem. W każdym przypadku są korzyści od podatkowych przez zwykłą wygodę. Zachęcamy do zapoznania się z publikacją jak finansować samochód na firmę oraz do kontaktu z doradca ds finansowania.

*IBMR Samar

**ADAC